Saturday, November 18, 2006

Stretch Straight Stitch

Ik ben vandaag heelhuids terug gekeerd van mijn eerste naai-les, en iedereen die mij kent, weet dat dat een ongekende prestatie is (ik heb namelijk een chronisch gebrek aan oog-hand-voet-coordinatie)! Ik heb geen naalden door vingers gestoken (niet door de mijne, niet door de vingers van de lesgeefster), geen mensen gewurgd met stikzijde (okay, ik geef toe dat ik op een bepaald moment dacht dat dat de enige uitweg uit mijn miserie was, mezelf ophangen aan mijn Singer-naaimachien, maar toen bleek dat ik ook gewoon de 'presser foot lever' op de stof kon plaatsen),... En ik ben thuisgekomen met een eerste projectje: een kussentje van 10 op 10 centimeter (min of meer, want het is niet echt recht gestikt) waarvan ik geen foto ga publiceren. ;-)

Ik daag mijn Belgische vrienden uit om eens zonder enige voorkennis een beginners-naailes in het Engels te komen volgen, neem van mij aan dat dat niet simpel is (en niet enkel voor mij omdat ik twee linkerhanden heb). Het ging de hele tijd maar over 'seam allowances' die een halve inch moesten zijn, en ik heb geen flauw benul hoeveel een halve inch is natuurlijk (waarom kunnen ze hier niet gewoon het metrisch stelsel overnemen?), en over andere vaktermen zoals 'tension meter', 'needle screw', 'bobbin winder safety switch',... Maar ik heb me wel geamuseerd, en ik ga zeker nog eens terug om nog wat lessen te volgen, zodat ik binnenkort iedereen kan verrassen met eigengemaakte cadeautjes (be afraid, be very afraid)!

O ja, iedereen die mij een geluidsopname stuurt van zichzelf terwijl die probeert om de titel van deze post (stretch straight stitch) snel drie keer achter elkaar te zeggen, krijgt een foto van mijn eerste projectje toegestuurd. ;-)

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ik ben zéér trots op je. Je bent je daar aan het ontpoppen als een échte 'domestic goddess' ... ;-)

2:47 AM  
Blogger saskia said...

Proficiat

Mijn moeder naait enorm veel en omdat ik niet op haar machien mocht rondspelen, heb ik dan ook op een bepaald moment een speelgoed naaimachiene gekregen. Mijn poppen hebben mogen afzien :).

Langs de andere kant is naaien en breien hier precies hip. Hilde die maar zit te vertellen over haar hippe brei club en nu jij met naailessen. Het wordt precies hoog tijd dat ik eens die brei club ga bezoeken van Hilde.

6:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Heb je al een naaimachine gekocht? Anders heb je meteen een eerste item voor je verlanglijstje met sinterklaas of kerst (naargelang je het Europees of Amerikaans wenst te vieren...)

Veel plezier nog in je naailessen...

Groetjes,

7:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ben blij dat je geen vingers kwijt bent geraakt ;-)

12:53 PM  
Blogger @nn said...

Denk je dat er hier nog een toekomst voor me weg ligt, ik ben een "gediplomeerde leerkracht snit en naad" om het in lekentaal te verwoorden, op mijn diploma staat dat in meer serieuse termen.
Heb toch wel 11 jaar 'naai'les gegeven maar in Belgie vinden ze dat niet meer nodig om in het leerplan te steken en door te veel kinderen in huis ben ik nu al 11 jr. thuis. Om alles in een 11 jaren termijn te doen is het dus tijd in een ommekeer niet? Wie weet is er hier nog wel een gat in de markt, welja als ik me dan ook begin te oefenen in die toch wel moeilijke termen he? Wat denk jij?

1:32 PM  
Blogger marijke said...

Ann, je moet eens gaan kijken op de website van Stitch Lounge waar ik mijn naailes gevolgd heb: www.stitchlounge.com

Alle lessen zijn weken van tevoren uitverkocht. En uiteindelijk heb je niet zoveel nodig om hiermee te beginnen. Dus ik denk dat hier nog wel een toekomst in zit. ;-)

1:41 PM  
Blogger @nn said...

thanks

9:59 PM  
Blogger Lullaby said...

Yep absoluut denk ik ook, Ann je kan daar zeker nog iets mee doen! Misschien een online DVD reeks opnemen over hoe je thuis kan leren naaien! Met je computer skills kan dat geen enkel probleem zijn.
Een paar duidelijke projectjes en dan gewoon filmen en bewerken. Alex' kan u zeker ook helpen.

Gewoon doen!

Hilde

12:29 PM  

Post a Comment

<< Home