Thursday, November 16, 2006

Humeurige Zeeleeuw Bijt Zwemmers in SF

Vanmorgen las ik in De Standaard (na mijn email de tweede stop tijdens mijn ochtend-internet-routine) een artikel met bovenstaande titel. "Een humeurige zeeleeuw in een natuurpark in San Francisco heeft al zeker veertien zwemmers gebeten en er nog eens tien uit het water verjaagd." Het 'natuurpark' in kwestie is een gedeeltelijk afgesloten stuk van de baai (aquatic park) waarin zwemmers alle dagen de nodige kilometers afleggen, op minder dan 500 meter van een van de belangrijkste toeristische attracties van de stad: Fisherman's Wharf, waar je de zeeleeuwen kan bewonderen (er valt niet veel aan te bewonderen, die beesten stinken als de pest en maken een verschrikkelijk lawaai). Het gebeurt regelmatig dat een van die beestjes wat rondzwemt en in Aquatic Park terecht komt, waar het dan wat rondhangt vooraleer terug te keren naar Fisherman's Wharf (het is voor die beestjes waarschijnlijk leuk om eens effe geen toeristen te zien). En het gebeurt ook geregeld dat een van de zwemmers gebeten wordt door een zeeleeuw, ze bevinden zich uiteindelijk in hun territorium en die dieren hebben de neiging om dat te verdedigen. Maar om nu in de krant te schrijven dat 1 zeeleeuw al 14 zwemmers gebeten en verjaagd heeft, gaat een beetje ver. Misschien als je alle meldingen van het hele jaar bekijkt (waarbij je natuurlijk niet kan weten of het om dezelfde zeeleeuw gaat), kom je aan dat aantal. Ook de mogelijke verklaring: "Het agressieve gedrag van de zeeleeuw wordt volgens deskundigen mogelijk veroorzaakt door de drang om zijn harem te beschermen. Het is ook mogelijk dat zijn hersens zijn aangetast door giftige algen." heb ik hier nog nooit gehoord...

Moet ik nu mijn favoriete krant (en enige waardige nieuwsbron hier in Amerika) met een korreltje zout nemen (komkommertijd?), of moet ik geloven dat een Belgische krant hier meer nieuwswaarde aan hecht dan de lokale Amerikaanse (geen artikel te bespeuren, enkel een melding maandag dat er iemand gebeten was door een zeeleeuw)? ;-)

UPDATE: Proficiat aan De Standaard! Pas nu (donderdagochtend) staat er een artikel over de 'attacks' in de lokale krant, The San Francisco Chronicle. Het nieuws van 3 kilometer van mijn deur lees ik dus eerst in een Belgische krant. ;-)

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Da's wel straf dat je het eerst in De Standaard moet vernemen, zeg!

Groetjes,

10:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ja, daar zijn ze hier in België straf in: 'sensatienieuws' uit Amerika pikken ze héél snel op!

1:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hahahaha grappig dat je het in een 'buitenslandse' krant moet lezen.

Trouwens tijdens mijn vakantie vorige maand heb ik van de zeeleeuwen deze video gemaakt;

http://vlogmatic.com/2006/10/09/pier-39-san-francisco-ca/

9:30 AM  

Post a Comment

<< Home