Tuesday, November 28, 2006

Black Friday Horror

Ik heb de afgelopen dagen eens fiks geruzied met Blogger (de website die ik gebruik om mijn blog te schrijven), maar vandaag lijkt het erop dat ik als overwinnaar uit de strijd zal komen. Blogger heeft me mijn paswoord teruggegeven, en ik kan dus terug postjes plaatsen! Victorie! ;-)

Afgelopen donderdag was het hier Thanksgiving (niet echt een succes, zie mijn vorige post), en dat wordt gevolgd door Black Friday, de eerste 'officiele' shopping dag voor Kerstmis. Black Friday draait helemaal rond consumeren, en nu begrijp ik waarom: Op Thanksgiving zijn alle winkels gesloten en kunnen de Amerikanen dus niet shoppen (wat helemaal tegen hun cultuur van 'consumerism' ingaat), dus heeft men Black Friday in het leven geroepen, een soort van 'jump start' voor het hele 'holiday shopping' gebeuren.

Op Black Friday bieden bijna alle winkels speciale deals aan op hun producten (spotgoedkope dvd-spelers, bijna gratis digitale fototoestellen,...) maar je moet er wat voor over hebben: De meeste winkels openen al rond 5 uur 's ochtends de deuren (wat dus wil zeggen dat alle koopjes rond 6 uur 's ochtends weg zijn), en sommigen drijven het nog iets verder en openen om 12.01 uur 's nachts. Ik kan me niet voorstellen dat je daarvoor zou opstaan, maar de doorsnee Amerikaan denkt daar duidelijk anders over: De avond voordien beginnen de rijen voor de supermarkten te vormen (dat is dus nog op Thanksgiving zelf, dat zou overeen komen met Belgen die op kerstavond in een rij voor de Inno ofzo gaan bivakkeren), en het nieuws wordt helemaal afgestemd op dit fenomeen (ellenlange berichten over vechtpartijen in die menigten, onderkoeling,...). Dan gaan de deuren open (die beelden moet je echt gezien hebben om te geloven) en om 5.30 uur 's ochtends staan de eerste misnoegde klanten voor de televisiecamera: "Die tv's zijn al uitverkocht, Die fototoestellen zijn al weg,... Ben ik daarvoor om 2 uur vannacht opgestaan?" De redenering: de winkel heeft 1000 tv-toestellen in stock, er staan al 5000 mensen voor mij aan de deur, dus ik zal zeker geen tv-toestel meer krijgen, is hier nog niet echt doorgedrongen. ;-)

Vrijdagmiddag zijn Dave en ik effe gaan kijken naar de drukte in het nieuwe shopping center op Market Street. Met de express elevator naar de eerste verdieping van Nordstrom waar je een prachtig uitzicht hebt op de wriemelende massa beneden, en dan zo snel mogelijk terug naar het metrostation om die hele chaos achter ons te laten. Zo'n mensenmassa heb ik nog nooit in een shopping centrum gezien (zelfs niet in het Wijnegem Shopping Center op de eerste dag van de solden).

Conclusie: Ik heb de vrijdagnamiddag doorgebracht achter de laptop, en heb wat aan Black Friday Online Retail Therapy gedaan met de nieuwsberichten over de 'echte Black Friday' op de achtergrond. Geen rijen aan de kassa's, geen file aan de pashokjes, geen urenlange zoektocht naar een parkeerplaats, geen gesleur met pakjes,... Zalig!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Wij hebben er zelfs helemaal niet aan mee gedaan!! Noch naar een mall geweest, noch op internet gesurfd... Maar ik hoop dat je goede koopjes hebt gedaan...

Groetjes,

9:15 AM  
Anonymous Anonymous said...

En wel meegedaan aan Cyber Monday dan ?

8:03 PM  
Blogger marijke said...

Ik wist niet af van het bestaan van Cyber Monday. :-( Mijn Cyber Monday viel dus op Black Friday. ;-) Volgend jaar ben ik beter voorbereid...

9:01 AM  

Post a Comment

<< Home