Monday, February 18, 2008

Who Moved My Cheese?

Op aanraden van Ann heb ik afgelopen weekend het boek "Who Moved My Cheese?" van Spencer Johnson gelezen. 't Is een heel dun boekje, maar ik heb beslist dat het toch meetelt voor mijn 2-boeken-per-maand doel. ;-)

Volgens de omslag helpt het boekje mensen omgaan met moeilijke veranderingen in hun leven, door de veranderende situatie serieus op te nemen en zichzelf niet al te serieus. En, zoals jullie allemaal weten, zit ik momenteel in een "changing situation".

Ik zal eerlijk toegeven dat ik geen hoge verwachtingen had toen ik het boekje zag: Het ziet er nogal kinderachtig uit en het is ook heel dun (had ik dat al gezegd?). Maar na dit weekend heb ik mijn mening moeten herzien: Dit boekje is een aanrader! Het verhaal is zeer eenvoudig en laat veel ruimte voor interpretatie. Volgens sommige critici is het boek simpel genoeg voor een kind om te begrijpen, en beledigt het de intelligentie van volwassen lezers. Volgens de auteur gaat het niet om het verhaaltje, maar om de eigen interpretatie door de lezer. En daar ben ik het volmondig mee eens. Ik geloof echt dat iedereen voordeel kan halen uit dit boekje. Het dwingt je om na te denken over zaken waar je misschien liever niet bij zou stilstaan en daardoor leer je iets over jezelf.

Dus, Ann, bedankt voor de tip!

3 Comments:

Blogger Sylvia said...

Volgens mij heb ik het beneden in de kast staan (ongelezen), ooit wel eens van iemand gekregen. Ik ga het gelijk naast mijn bed leggen om te lezen!

5:52 AM  
Blogger Annemiek said...

Van dat boek heb ik eens in een of andere inservice gehoord, dus het is wel de moeite? Ik zal het op mijn to do lijst zetten.

5:18 PM  
Blogger Kristelfr said...

Hey, dat ligt hier ook al een tijdje stof te verzamelen in de boekenkast. Dus toch maar eens snel het stof af gaan blazen... Ben benieuwd!

11:33 AM  

Post a Comment

<< Home