Sunday, January 27, 2008

The Innocent Man

Op aanraden van Hilde, een van de lezers van mijn blog, heb ik The Innocent Man van John Grisham gelezen als mijn tweede boek van de maand januari. Tot hiertoe houd ik mijn goed voornemen vol, en we zijn toch al een maand ver in het nieuwe jaar, d'er zijn al veel mensen die hun goede voornemens terug hebben afgezworen. ;-)

Helaas ben ik veel minder enthousiast over dit boek dan over het eerste boek (The Kite Runner, van Khaled Hosseini). Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten, een primeur voor John Grisham die normaal gezien fictie schrijft, en vertelt over het proces van Ron Williamson die onschuldig op 'death row' heeft verbleven. Heel aangrijpend en tragisch, en toch had ik de hele tijd het gevoel dat Grisham dit verhaal heeft geschreven in opdracht van de 'anti-doodstraf-lobby' om hun versie van de feiten weer te geven en het publiek ervan te overtuigen dat de doodstraf niet menselijk is. Dat is hun goed recht natuurlijk, en het is mijn goed recht om me daaraan te ergeren. Ik heb mezelf dan ook moeten dwingen het boek uit te lezen, en heb me voor het merendeel van de 300 en nog wat pagina's stevig zitten opwinden. Gelukkig is het boek zo slecht geschreven dat ik anderhalf uur na afloop al moeite moest doen om me de details ervan voor de geest te halen, en vergeet je dus snel dat het zo'n tijdsverspilling was. ;-)

Geen aanrader dus, volgens mij, maar iemand anders kan daar een heel andere mening over hebben...

4 Comments:

Blogger Unknown said...

Ik heb gisteren de Kite Runner ook uitgelezen. Ik vond het idd geen slecht boek, maar ik heb er toch al betere gelezen. Ik vond het verhaal precies teveel cliches en happy ends (ondanks alle drama). En de schrijfstijl vond ik ook niet super. Maar interessant was wel eens iets te lezen over Afghanistan. Dus zo'n boeken wil ik zeker nog wel meer lezen en zijn zeker geen 'tijdverlies'. Leuk is ook dat het rond San Francisco gebeurde. Een ander boek in San Francisco is 'A Dirty Job', super absurd maar zeer hilarisch geschreven. Vond ik nu eens een zeer origineel verhaal!

10:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

Kijk, de ene apprecieert een bepaald boek, de andere niet... 'k Kan begrijpen dat je je ergert aan het boek als je pro doodstraf bent, want dan zie je alles inderdaad als lobby voor anti-doodstraf...

Ik ergerde mij veeleer aan de arrogantie van de politie en rechter die ervan overtuigd waren dat Ron Williamson schuldig was terwijl ze geen enkel bewijs hadden tgo hem, enkel hun 'buikgevoel'... En later hebben ze dan de eigenlijke dader gevonden aan de hand van DNA en dan nog heeft men nooit een enkele excuse aangeboden voor de jaren dat hij op 'death row' zat... Ik vond het dus wel heel aangrijpend, maar ik ben dan ook tegen de doodstraf ('oog om oog,..' is niet aan mij besteed)

Beweren dat het heel slecht geschreven is, is wel jouw heel persoonlijke visie. Hij is een van de best verkochte schrijvers van de laatste decennia, dus vind ik jouw bewering vrij cru. Een boek vind ik trouwens nooit 'tijdverspilling', het opent je visie op de wereld...

Groetjes,

Hilde
www.hilde.verenigdestaten.info

11:18 AM  
Blogger marijke said...

Ik vind het zeer begrijpelijk dat die personen hun excuses niet aangeboden hebben: Als ze dat zouden doen, geven ze toe dat ze fouten gemaakt hebben (en dan worden ze onmiddellijk door de nabestaanden vervolgd voor hun hele hebben en houden). Wat er achter de schermen gebeurt, weten we niet, maar het lijkt me zeer logisch dat die mensen hun excuses nooit publiekelijk aanbieden.

Ik was zelf ook verbaasd dat ik het boek slecht geschreven vond, omdat ik tot hiertoe alle boeken van John Grisham met veel plezier gelezen heb.

En ik denk dat jij wel met me eens bent dat verkoopcijfers niks zeggen over de kwaliteit van een product: USA Today is de best verkochte krant van de VSA, Jackie Collins een van de meest gelezen auteurs,... ;-)

7:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Heb je al boeken van Ian Mc Ewan gelezen? Ik ben er persoonlijk verzot op, leest als een trein!
Saturday,On Chesil Beach, Atonement ( nu verfilmd, maar nog niet gezien, vind meestal de film tegenvallen als je het boek gelezen hebt)
Nele

1:46 PM  

Post a Comment

<< Home