Wednesday, January 23, 2008

De Rij

Ik kan er helemaal gek van worden: Als ik een rij durf kiezen om aan te schuiven, gaat die plotseling veel trager vooruit dan de andere rijen. De cassiere die ik kies, krijgt terstond een zenuwinzinking; de peuter in het winkelwagentje voor mij begint oorverdovend te krijsen zodat de moeder het kind snel onder de arm neemt, de winkel verlaat, maar ondertussen wel die kar in de weg laat staan; de persoon voor mij begint een hele discussie over de prijs van een pakje kauwgom; de bejaarde in mijn rij wil perse 74 euro betalen in centjes;... U kent het gevoel ongetwijfeld wel. ;-)

Vanmorgen viel het me dan ook nog maar eens op hoe veel gedisciplineerder mensen in San Francisco in de rij aanschuiven. D'er zijn 2 kassa's bij Starbucks en er staat slechts 1 rij, en pas op het laatste moment (als er een kassa vrij komt) maak je een keuze. Daarom staat hier nooit iemand te vloeken op de mensen voor hem/haar, en worden er geen dodelijke blikken uitgewisseld tussen mensen die staan aan te schuiven. Ook aan bussen en trams wordt ongelooflijk gedisciplineerd aangeschoven, in rijen. Kan je je voorstellen dat er een mooie rij staat aan een Belgisch busstation?!

Als ik 's ochtends op mijn bus sta te wachten, kan ik daar echt van genieten. 't Wordt vooral leuk als de bus iets verder door rijdt dan normaal, dan zie je dat hele rijtje mooi opschuiven om in te stappen. Heerlijk. Ik ben toch echt wel met weinig tevreden. ;-)

4 Comments:

Blogger Annemiek said...

Dat is toch iets moois om tevreden mee te zijn :) Het maakt dat je dag goed begint (en is ook goed voor je bloeddruk).

11:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

Het wordt de kinderen zelfs hier heel vroeg aangeleerd om netjes in een rij te staan... Ik kan daar ook zo van genieten als ik ze 's morgens zonder morren in de rij op de bus zie wachten...

Kijk maar naar deze foto. Toch wel bewonderenswaardig! Daar kunnen Belgen nog heel wat van leren ;-)

http://www.verenigdestaten.info/usablogs/hilde/?p=310

5:38 PM  
Blogger Katrien said...

haha. Bij de BART lap ik er wel mijn laarzen aan. Ik heb daar een paar keren mooi in het rijtje gestaan, helemaal vanachter, en toen ik eindelijk kon opstappen was de trein vol en kon ik mooi op de volgende wachten. En dat terwijl enkele mensen gewoon tussen de twee rijen inschoven en als eersten opstapten!

Bij de BART staat wel meestal veel meer volk aan te schuiven dan voor de bus, en vaak kan je niet anders dan een nieuwe rij, in het midden,te vormen.

10:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Het is inderdaad ongelooflijk hoe mooi mensen hun beurt afwachten. Ik had laatst al mijn boodschappen al op de band gezet, toen me inviel dat ik melk vergeten was. Dus lieten de mensen achter mij me zonder morren nog vlug even een doos melk halen. En dat met de glimlach, "yeah, it happens"! Dat zou je in Belgie eens moeten proberen!
Nele

1:38 PM  

Post a Comment

<< Home