Tuesday, January 08, 2008

The Kite Runner

Een van mijn voornemens voor het nieuwe jaar is om tenminste 2 boeken per maand te lezen. Waarom twee? Wel, ik heb ergens gelezen dat je concrete doelstellingen moet maken, en geen vage (zoals 'meer lezen'), dus daarom zeer concreet twee boeken per maand. ;-)

En ik ben goed begonnen: het is nog maar 8 januari en ik heb mijn eerste boek voor dit jaar al uit. Volgens mij meteen ook het beste boek dat ik dit jaar ga lezen: The Kite Runner van Khaled Hosseini.

Korte inhoud: 2 jongens uit verschillende klassen groeien samen op in Kaboel, maar worden uit elkaar gedreven door een vreselijke gebeurtenis, en ondertussen wordt ook nog even een overzicht gegeven van de geschiedenis van Afghanistan. Prachtig geschreven (verteld in de eerste persoon zodat je je heel nauw betrokken voelt bij het verhaal), ontroerend (ik heb het boek verschillende keren moeten wegleggen omdat ik even een traantje moest wegpinken, ik wou namelijk niet huilen want ik zat op het vliegtuig), en geen al te happy end maar toch genoeg ruimte voor hoop.

Een echte aanrader! Let wel: Ik heb het boek in het Engels gelezen en heb er geen idee van of de Nederlandse vertaling goed is. Suggesties voor andere boeken zijn welkom...

8 Comments:

Blogger Sylvia said...

Beste boek wat ik vorig jaar heb gelezen: The Memory Keeper's Daughter, van Kim Edwards.
Erg goed.

8:37 AM  
Anonymous Anonymous said...

Meteen Khaled's tweede boek lezen : Duizend schitterende zonnen. Nog mooier en ontroerender!!!!!!

11:10 AM  
Blogger saskia said...

El sombre del viento. Ik denk dat Sophie ergens de engelse vertaling heeft liggen. Ik dacht dat ze het een zeer goed boek vond.

11:45 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bedankt voor de tip. Ik heb net 'Innocent man' van J. Grisham gelezen. Een waar gebeurd verhaal over een terdoodveroordeelde (op death row) die 12 jaar onschuldig heeft vastgezeten. Heel aangrijpend...

Groetjes,

Hilde
www.hilde.verenigdestaten.info

12:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ik lees Wilbur Smith, Elizabeth George, Ellis Peeters, maar vooral Diana Gabaldon. Het hangt natuurlijk een beetje van je persoonlijke voorkeur af. Historische romans, misdaadromans en biografieën genieten op dit moment mijn voorkeur. Geniet ze!
Sarah

Sarah.Vanriet@telenet.be

1:46 PM  
Blogger Annelica said...

Mijn ventje heeft net 'De Vliegeraar' uitgelezen en hij vond het fan-tas-tisch. Dus dat wordt absoluut het volgende boek dat ik zal lezen...

3:30 PM  
Blogger Kristel Holsbeek said...

Goh ik wou dat ik ook zoveel kon lezen, ik geraak er gewoon niet aan;-((

6:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

Een tip, dit boek is verfilmd! de film komt binnekort uit, was vanochtend op een ochtend/ontbijt programma op Ned 1!

8:34 AM  

Post a Comment

<< Home