Saturday, December 08, 2007

Naar Belgie...

Binnen minder dan twee weken is het weer zover: Dave en ik komen op vakantie naar Belgie! We kijken er allebei erg naar uit, maar ik ben toch wat zenuwachtig. Vooral de vlucht maakt me nerveus. Ik ben niet zo'n held in vliegtuigen, blijf liever dichterbij de grond, dus ik word echt ziek van de zenuwen vantevoren (en al helemaal nu we over Londen Heathrow vliegen, rot-luchthaven dat het is). Maar ook Belgie geeft me een raar gevoel vanbinnen. Het is niet zo dat ik niet op vakantie wil komen (verre van, het gaat super zijn om iedereen daar nog eens te zien), maar ik ben niet meer gewend aan de Belgische mentaliteit. Genegeerd worden als je een winkel binnenkomt, raar bekeken worden als je een vraag hebt die een beetje afwijkt van de standaard, altijd weer jezelf moeten verantwoorden als je zegt dat je in de VS woont,... De bekrompen mentaliteit van vele Belgen begint me meer en meer op te vallen, wat denken ze toch dat ze perfect zijn en wat willen ze niet zien dat er op andere plaatsen (zelfs in de VS) ook goede dingen zijn. Gewoon domme, kleine dingen zijn zoveel beter georganiseerd bij ons (en daarmee bedoel ik in SF): je mag rechts afdraaien met de auto zelfs door een rood licht (wat ervoor zorgt dat het verkeer veel vlotter verloopt), de verkeerslichten voor voetgangers tellen af tot wanneer het terug rood wordt (zodat je kan inschatten of je de overkant van de straat nog haalt of gaat moeten rennen voor je leven),... Natuurlijk zijn er hier ook slechte zaken, maar die heb je overal, dat moet je ook durven toegeven en daar zijn Amerikanen beter in dan Belgen, heb ik de indruk. Mensen die hier gewoond hebben, hadden ons ervoor gewaarschuwd en ik begin het te geloven: Als je langer dan een jaar in San Francisco woont, wil je er niet meer weg! Zover is het (nog) niet, maar ik besef wel dat het moeilijk gaat zijn om terug definitief in Belgie te wonen...

Langs de andere kant, het cliche over de Belgische frietjes en chocolade klopt echt. Het zijn de beste ter wereld, en ik kan niet wachten tot we terug in het land zijn om daarvan te genieten. ;-)

2 Comments:

Blogger Sylvia said...

Wat mij altijd opvalt als ik weer eens in NL op vakantie ben:
Het is zo vol!
Overal huizen en auto's, je kunt nergens je auto parkeren.
En zo hard als men rijdt, iedereen heeft haast.
Daarnaast zijn de auto's een stuk kleiner en als ze dan zo hard rijden heb ik altijd het gevoel in een botsautootje te zitten.....
Veel plezier in Belgie!

5:31 AM  
Blogger Kristel Holsbeek said...

Veel plezier in BE!!! Hopelijk smaken de frietjes er.

11:03 PM  

Post a Comment

<< Home