Wednesday, December 05, 2007

Big Brother Is Watching!

Vorige week kreeg Dave telefoon van een heel vriendelijke dame die voor de credit card afdeling van Wells Fargo (onze bank hier in San Francisco) werkt, en die hem vroeg of hij geprobeerd had $1400 bij BestBuy uit te geven. Dave wist van niks, maar de dame suggereerde dat ik het misschien geprobeerd had om hem te verrassen met een kerstcadeautje en of hij dat even wou checken. (Net of ik ooit zo'n duur kerstcadeau zou kopen. $1400 vind ik toch redelijk overdreven.) Ik wist dus ook van niks, en zo was onze eerste 'credit card identity theft' een feit (joepie, champagne!). Blijkbaar heeft iemand de gegevens van onze credit card gekopieerd en heeft die geprobeerd iets aan te kopen. Gelukkig was de transactie niet doorgegaan, en was het eigenlijk allemaal niet zo erg. Onze credit cards werden onmiddellijk geblokkeerd, en twee nieuwe kaarten werden opgestuurd.

Nu zit ik hier vanavond vanuit de zetel te shoppen bij Zappos (online shoppen is de beste uitvinding van de eeuw!), en ik zie dat er een promotie is waarbij je gratis 'two-way-shipping' krijgt (dus als je je aankoop niet leuk vindt, kan je die gratis terugsturen). Ik bestel twee paar laarzen, krijg een seconde later een bevestigingsmailtje, en nog geen vijf seconden later gaat de gsm van Dave. Weer een vriendelijke dame van bij Wells Fargo, die vraagt of Dave weet dat er met onze credit card laarzen gekocht zijn bij Zappos! Bangelijk vind ik dat. Okay, het is voor ons eigen goed, maar dit is toch echt wel 'Big Brother'. Ik heb dan maar eens lief gelachen naar Dave en hij heeft de transactie laten doorgaan (hij is namelijk bij de bank verantwoordelijk voor de credit cards, ook voor de transacties die ik uitvoer). ;-)

3 Comments:

Blogger Annelica said...

Hm, Zappos, leuke site, even checken of ze ook leveren in België.... en hopelijk is Big Brother not watching in België...

2:53 AM  
Blogger marijke said...

Minder dan 14 uur later werden mijn laarzen al geleverd! Ongelooflijk. Gratis en voor niks.

8:28 PM  
Blogger kastelke said...

Ik hou wel van die veiligheid!
Wij waren eind oktober/begin november in Amerika, en kochten voor een paar duizend dollar spullen (o.a. nieuwe laptop). Niemand van Visa/Citibank die ons belde. Tot dat we terug in België waren en mijn man uit ging eten met enkele mensen, en aldaar zijn visakaart weer boven haalde om te betalen. Ging niet, geblokkeerd! Hij belde mij om te checken, want we waren helemaal niet over onze limiet gegaan. Telefoontje naar Citibank moeten plegen, waar men ons doodleuk vertelde dat ze die kaart geblokkeerd hadden omdat er op korte tijd enorme uitgaven mee waren gedaan in het buitenland, en ze dat verdacht vonden... Hallo! Kan je dan misschien even contact met ons opnemen vooraleer je zo'n besluit neemt?! We hebben er trouwens 10 dagen onze gang mee kunnen gaan in de VS vooraleer iemand bij Citibank het blijkbaar genoeg/verdacht vond...

11:05 PM  

Post a Comment

<< Home