Monday, October 16, 2006

Tarantula's

Weer zo iets waar niemand mij over verteld heeft voor we vertrokken: Aan de overkant van het water (godzijdank, aan de overkant en niet aan deze kant) leeft een gigantische kolonie tarantula's. Wilde tarantula's. Ja, ja, die spinnen met de harige poten.

En afgelopen weekend is het paarseizoen begonnen. ;-) Da's niet zo leuk als het klinkt, want blijkbaar blijven mannelijke taratula's zeven jaar onder de grond wonen, dan komen ze boven om te paren waarna ze ofwel onmiddellijk omkomen van de honger, ofwel nog een jaartje rondzwerven over de berg tot ze uiteindelijk omkomen van honger en uitputting, ofwel door een vrouwelijke partner opgegeten worden tijdens het paren. Om het nog riskanter te maken, kiezen deze spinnen altijd het pad van de minste weerstand wat dus wil zeggen dat ze vooral langs de weg lopen, waar ze door andere dieren worden opgegeten of door mensen worden mishandeld (overreden - vooral door mountainbikers - , platgetrapt, beroofd van pootjes,...).

Om de beestjes een beetje te beschermen, stond er afgelopen weekend een artikel in de krant waarin stond dat de spinnen geen kwaad kunnen doen aan mensen. Niet dat mij dat zal beletten zo'n beestje vakkundig te vermoorden als ik er eentje tegenkom. Okay, anders geformuleerd, niet dat mij dat zal beletten zo'n beestje vakkundig door Dave te laten vermoorden als ik er eentje tegenkom. ;-)

O ja, in Belgie heb je dierenbeschermers die egeltjes en kikkers de weg over helpen, hier heb je dus dierenbeschermers die de tarantula's helpen oversteken...

3 Comments:

Blogger @nn said...

Wij hebben hier Tarantula Hill.
Ook bij ons zouden ze zitten, maar ik heb ze nog niet gezien en inderdaad ze doen 'normaal' geen kwaad.
Waar je wel voor moet opletten zijn de talrijke "black widows" en de "brown lecluse spider". Die zijn klein en lijken onschuldig, maar hun beet is wel gevaarlijk. Ze zitten in donkere hoekjes met een zeer rommelig web. Die kan je best zelf zo snel mogelijk doodtrappen.

11:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

toch al eens goed onder je bed gekeken zus?

8:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

'k Hoop dat ze toch wat zuidelijker zitten hoor (dat werd mij trouwens altijd gezegd). Je moet momenteel ook niet gaan kamperen in Pinnacles als je geen tarantulas wil tegenkomen. Ik vind het ongelooflijk vieze beesten en gelukkig heb ik er nog geen gezien, want ik ben er verschrikkelijk bang van.

10:44 AM  

Post a Comment

<< Home