Wednesday, May 21, 2008

'k Zag vier beren...

Mei is de ideale maand om watervallen te bewonderen in de National Parks Yosemite, Sequoia en Kings Canyon. Het vele smeltwater van de sneeuw zorgt ervoor dat de watervallen op hun grootst zijn. Heel indrukwekkend om te zien, en te horen vooral. Heerlijk verfrissend ook als je in de 'spray' van de waterval staat.
Lower & Upper Yosemite Falls

Super-klassieke Yosemite foto: Tunnel View (die boom op de voorgrond mogen ze voor mijn part omhakken, die verpest de hele foto) ;-)

Mei is ook de ideale maand om rond te wandelen in de National Parks. De temperatuur is nog redelijk, de sneeuw is gesmolten (of opgeruimd) en de meeste trails zijn terug geopend voor het publiek. Als het natuurlijk 35 graden celsius is, zoals maandag, wordt er niet veel gewandeld en vooral Dave was heel gelukkig met de airco in de auto.

Mei is ook de ideale maand om beren te zien in de National Parks. Ze zijn net ontwaakt uit hun winterslaap, zijn extreem hongerig en dus bijzonder actief (op zoek naar voedsel). Ik zal eerlijk toegeven dat ik een beetje schrik had om een beer tegen te komen tijdens onze wandelingen, en vanuit de auto dacht ik ook altijd dat ik 'iets' zag. Je wordt ook gewaarschuwd: Ga niet lopen als je een beer ziet, probeer de beer weg te jagen door lawaai te maken, denk niet 'hoe schattig' als je een klein beertje ziet maar denk 'shit, daar hoort een grote moeder bij', laat geen eten in de auto liggen,... Dus toen ik in Sequoia NP aan de linkerkant van de weg in het bos een beer zag wandelen, was ik niet zeker of ik het goed gezien had, maar toen ik 2 seconden later naar rechts keek en beneden in de wei een moederbeer met zomaar even drie kleintjes zag, ben ik toch beginnen roepen dat Dave de auto aan de kant moest zetten. Hij dacht natuurlijk dat ik spook-beren zag, maar moest me toch gelijk geven toen hij de beestjes zelf zag. Zo'n idyllisch tafereel: mama-beer met drie baby-beertjes, op veilige afstand in de wei. ;-) (Met onze nieuwe camera hadden we zeker mooie foto's kunnen nemen, maar helaas, de nieuwe camera werd toen net geleverd in San Francisco.)

Twee beren in de wei (ja, die kleine vlekjes in het midden van de foto zijn beren, trust me)

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Leuk dat jullie beren gezien hebben! Sven is er ondertussen waarschijnlijk al een tiental keren geweest en hij heeft nog nooit beren gezien, ik ben er al een vijftal keer geweest en het enige dat ik er gezien heb is een Coyote.

7:35 AM  

Post a Comment

<< Home