Monday, October 22, 2007

SoCal Branden

Sinds gisteren brandt het hevig in Zuid-Californie (hier "SoCal" genoemd). Het hele gebied van Santa Barbara over Los Angeles tot San Diego is getroffen door talrijke "wildfires". Omwille van de extreem droge weersomstandigheden en vooral de hevige Santa Ana winden kunnen blusvliegtuigen niet opstijgen, en bijgevolg is het bijna onmogelijk de branden te bestrijden. Honderden huizen (en andere gebouwen zoals bedrijven en kerken) werden al in de as gelegd, honderdduizenden mensen hebben alles moeten achterlaten, de schade is niet te overzien. En helaas is het einde nog niet in zicht. Hier in Noord-Californie hebben we geen last van "wildfires", en d'er worden dan ook brandweerkorpsen van hier naar Zuid-Californie gestuurd om te helpen blussen.

Onze "Governator", Arnold Schwarzenegger, moet natuurlijk ook aan elke televisiezender zijn uitleg doen, en daarbij valt het me steeds weer op dat hij echt vreselijk slecht Engels spreekt. Blijkbaar is "Engels spreken" geen voorwaarde om gouverneur van Californie te worden. ;-)

3 Comments:

Blogger Petra said...

Grappig, dat je dat opmerkt, want ik vind dat dus heel irritant! Er wordt zo afgegeven op de Spaans sprekenden en dan komt Arnold, nauwelijks verstaanbaar!
Wel erg van die branden, hoor, lijkt me doodeng, als je in die gebieden woont!

7:33 PM  
Blogger saskia said...

Dat is het ook. Ik kreeg vanochtend nog eens te horen dat nu nog een hoop andere moesten evacueren.

En dat gisteren een aantal mensen, 's ochtends naar het werk waren vertrokken, omdat hun regio toen nog helemaal niet een probleem was. En sommige van die regios zijn geen probleem, maar de mensen geraken niet meer thuis.

Echt erg, als je weet dat het je collegas en vrienden zijn wiens huizen en buurten daar staan te branden.

Ondertussen blijf ik veilig hier in West-LA.

1:14 PM  
Blogger Kristel Holsbeek said...

ik vind het doodeng die branden...als we in LA waren ben ik mijn vriendin gaan bezoeken(is moeten evacueren)...was net terug, doet toch vies hoor als je dan ernaast zo alles afgebrand ziet, die bergen tot net aan je tuin...brrr

11:00 PM  

Post a Comment

<< Home