Friday, September 07, 2007

New York City (Day 2)

Vrijdagochtend was de ochtend dat Dave vroeger wakker was dan ik, en dat voor de eerste keer sinds wij samen zijn. ;-)

Tijdens de voormiddag (en een stuk van de namiddag) hebben we de wandeling door het Financial District gedaan zoals die in de Lonely Planet gids staat. De wandeling gaat langs de Woolworth Building, St Paul's Chapel (nu vooral bekend als memorial voor 9/11), World Trade Center Site (een gigantische bouwwerf, volledig afgesloten van de buitenwereld), de NY Stock Exchange (enorme veiligheidsmaatregelen voor een gebouw dat ik me heel wat groter had voorgesteld),... Het was indrukwekkend om eens door het 'centrum van de financiele wereld' (zo noemen ze het zelf toch) te lopen, de straatjes in de Financial District zijn zo smal dat de gebouwen nog veel hoger lijken dan ze al zijn, en daardoor krijg je soms een claustrofobisch effect.

St Paul's Chapel en World Trade Center Site zijn hier - raar genoeg - de grote trekpleisters, en wij vonden het een beetje bevreemdend over komen. Veel mensen, vooral Amerikaanse toeristen, stonden foto's te nemen voor die plaatsen, al lachend en wijzend, net alsof het gewoon een toeristische attractie was. Persoonlijk vind ik dat je net iets meer respect mag tonen op zo'n plaatsen (net als op kerkhoven,...), maar dat was duidelijk buiten het gevoelsvermogen van die mensen gerekend. Wat ik het meest vreemde vond, was de gedachte dat er daar duizenden mensen rondlopen die 9/11 ook effectief meegemaakt hebben (omdat ze in de Financial District werken) en daar nog steeds alle dagen rondlopen.

Voor de rest is het contrast in sommige delen van het Financial District heel knap, gloednieuwe wolkenkrabbers staan broederlijk naast stokoude (allez, naar Amerikaanse normen dan toch) gebouwtjes, een autostrade loopt vlak langs straatjes met kasseien,...




In de namiddag ben ik heel even binnengelopen bij Century 21, het shopping mekka in NYC, maar het was er zo gigantisch druk dat ik er na een halfuurtje al weer buiten was.

Later in de namiddag zijn we dan nog naar het Metropolitan Museum of Art geweest, het eerste van een hele reeks musea die we bezocht hebben. Vooral de net gerenoveerde Griekse en Romeinse galerijen, en de Temple of Dendur (en de zaal waarin de tempel stond) waren heel knap. Als je er ooit komt, ga dan vooral een cocktail drinken op het dakterras, waar je een prachtig uitzicht hebt over Central Park en de rest van de stad.




We zijn dan terug richting hotel gewandeld, hebben onderweg een bezoekje gebracht aan de Apple Store (knap gebouw!), Times Square by night (nog erger dan Times Square by day), en hebben een stukje (zeg maar een serieus stuk) gegeten bij Junior's.

3 Comments:

Blogger Zaandra said...

Leuk dat je een reisverslag zo up to date houdt! Krijg heimwee als ik het lees.
Geniet nog!

12:02 PM  
Blogger Unknown said...

Effe voor de duidelijkheid ... wij zijn al terug thuis in San Francisco. ;-)

8:23 PM  
Blogger Annelica said...

Ik vond een beetje vreemd vast te stellen dat het leven rond het World Trade Center zomaar verder gaat. Vooral het splinternieuwe metrostation dat vlak onder de site uitkomt, is echt wel een duidelijk teken van 'life goes on'. Sjiek, maar ook wel wat spooky vond ik.

12:46 AM  

Post a Comment

<< Home