Thursday, September 06, 2007

New York City (Day 1)

We vlogen woensdagavond met de 'red eye flight' (die vertrekt om 11 uur 's avonds) naar Washington Dulles (en da's allemaal heel leuk als je wat kan slapen in het vliegtuig, maar als je zoals ik de hele tijd geen oog dicht doet, is er helemaal geen fun aan te beleven en ben je stikkapot als je aankomt), en dan met een kleiner vliegtuig naar JFK Airport.

Om 11 uur donderdagochtend waren we al ingechecked in Hotel Metro, en probeerden we onze valies uit te pakken in de mini-kamer (alles in NYC is gigantisch groot, behalve de hotelkamers en de appartementen). Het hotel ligt vlakbij het subway station Herald Square, wat een groot station is, en da's ook het enige echt positieve punt dat eraan is. Voor de rest is het een goed hotel: een uitgebreid ontbijt (koffie, fruitsap, bagels, muffins,... waar wij natuurlijk niet aankomen omdat we onze Starbucks-koffie nodig hebben), propere kamers, een dakterras met zicht op het Empire State Building,... En op sommige punten is het een minder goed hotel: slechts 2 liften voor 179 kamers en de dakterras-bar (in elke lift mochten dan ook nog maar 5 mensen tegelijkertijd in, je stond dus lang te wachten als je naar beneden wou, en wij logeerden op de 12e verdieping, dan wandel je dus niet effe snel naar beneden), de 'rooftop bar' had schitterend kunnen zijn maar had dan wel een andere manager en ander personeel nodig, de sleutels demagnetiseerden zeer snel (en dan moest je dus weer met die onbestaande liften naar beneden),... En toch zou ik hier terug komen, want de ligging is perfect!

We hadden voor onze 6 dagen een MetroCard gekocht waarmee we onbeperkt het openbaar vervoer konden nemen. De beste 24 dollar ooit geinvesteerd! Het subway systeem is zeer uitgebreid en je moet zeker goed op de plannetjes kijken, maar het is makkelijk te doen als je een beetje voorbereid bent (en dat was ik natuurlijk).

We hadden ook een CityPass gekocht. Nog eens 65 dollar goed geinvesteerd (niemand heeft ooit beweerd dat NYC een goedkope stad is). Met deze CityPass heb je toegang tot 6 attracties: Empire State Building, Metropolitan Museum of Art, Museum of Modern Art, Guggenheim Museum, American Museum of National History, en een CircleLine Sightseeing Cruise. Bij de meeste attracties krijg je ook voorrang op mensen die nog een ticket moeten kopen, dus je spaart zo ook veel tijd uit (en je betaalt ook minder dan wanneer je voor de verschillende attracties apart zou betalen). Een aanrader!

Om 13.30 uur zijn we dan vertrokken voor onze 3-hour CircleLine Sightseeing Cruise. De ideale manier om de stad (vooral het eiland Manhattan) beter te leren kennen. De boot ging rond het eiland en de gids gaf uitleg (natuurlijk was daar bijna niks van te verstaan omdat er vreselijk ambetante, luide toeristen op de boot zaten), maar wel een goede gelegenheid om foto's te maken van Statue of Liberty, Ellis Island, de bruggen,...

Nadien zijn we nog even over Times Square gewandeld, maar we hadden al snel door dat dat niet echt onze favoriete omgeving was (denk duizenden toeristen, verkopers van allerhande rommel, gigantische lichtreclames, en onvoorstelbaar lawaai).

We hebben nog een margarita gedronken op het 'rooftop terrace' (waar we dus ontdekt hebben dat zowel de drank als de bediening op niks trokken, de enige dingen waar we van onder de indruk waren, waren de prijzen), en iets gegeten in het restaurant van het hotel. Om 20 uur waren we allebei al in dromenland... ;-)

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Bedankt voor de New York informatie!