Wednesday, April 11, 2007

SF Muni

SF Muni is de plaatselijke "De Lijn", die de bussen en trams in de stad uitbaat. Zoals overal wordt er ook hier geregeld op het openbaar vervoer gevloekt, maar de afgelopen dagen is het echt erg...

"Onze" N tram, die van Caltrain Station naar Ocean Beach reed, is ingekort tot het traject Embarcadero - Ocean Beach, wat dus wil zeggen dat die niet meer aan onze halte komt en ook niet meer naar het Caltrain station rijdt. In plaats van de N is er nu de T tram die van Sunnydale naar Castro rijdt, en die dus ook zou moeten stoppen aan onze halte en het Caltrain station. Miljoenen heeft de verlenging van dat spoor gekost, en het werkt van geen kanten:

- Het computersysteem dat de trams ondergronds geleidt, is niet geprogrammeerd om de letter 'T' uit te spreken. Het gevolg is dat de nieuwe T tram wordt omgeroepen als "One car" gevolgd door een lange stilte waarin normaal gezien de letter wordt gezegd en dan "In 2 minutes'. Ook de electronische borden in de stations herkennen de nieuwe tram niet, en de T wordt aangekondigd als "--". Niemand weet dus welke tram op komst is.

- Het computersysteem is ook niet geprogrammeerd om de nieuwe plaats "Sunnydale" te schrijven, dus verschijnt op het electronische bord in de nieuwe tram "Caltrain" wat helemaal niet juist is want de nieuwe tram rijdt veel verder dan Caltrain station (soms staat er ook 'Embarcadero" wat nog veel erger is). Iedereen die dus naar Sunnydale wil, durft niet op de nieuwe tram te stappen want volgens de computer gaat die helemaal niet naar Sunnydale.

Een voorbeeldje? Gisteren wou ik na de Spaanse les met de tram naar huis. Vroeger (met de N tram) was ik dan ongeveer een kwartiertje onderweg. De tram werd omgeroepen als "--" dus ik liep snel de trappen af omdat ik ondertussen al door heb dat "--" wil zeggen "T", op het electronische bord aan het perron stond "K - Caltrain" terwijl de K tram helemaal niet naar Caltrain rijdt, en op het electronische bord in de tram stond "T - Sunnydale". Om een lang verhaal kort te maken: Ik heb 45 minuten gedaan over een stukje dat ik zelfs te voet sneller zou doen en nadat mijn medepassagiers de conducteur verplicht hadden om door te rijden na Embarcadero (volgens hem was dat zijn laatste halte).

Grr, Muni...

1 Comments:

Blogger Kevin said...

Hehe leuk dat openbaar vervoer. Toen ik nog in Rome woonde kreeg ik ook grijs haar van: Om tot mijn unief te gaan moest ik daar namelijk een bus, de metro en nog een bus nemen (in totaal bijna anderhalf uur) en dat liep meestal ook niet van een leien dakje. Gelukkig woon ik nu dicht bij mijn werk dus kan ik gewoon met mijn fietske gaan :)

10:13 AM  

Post a Comment

<< Home