Wednesday, July 02, 2008

Thuis

He, he, eindelijk eens vijf minuten tijd om een blogpostje te schrijven... We zijn zondagnamiddag (na een saaie vlucht van San Francisco naar Londen, vijf uur wachten in Londen, en dan een turbulente vlucht naar Brussel) aangekomen, en maandagochtend onmiddellijk vertrokken om alle papierwerk in orde te brengen. Dat is natuurlijk niet gelukt, maar dat hadden we ook niet verwacht. We zijn erin geslaagd ons in te schrijven in de gemeente Schoten, al moet de wijkagent eerst nog komen controleren of we hier wel wonen vooraleer we onze nieuwe identiteitskaart kunnen aanvragen. Ik ben terug ingeschreven als "werkloze werkzoekende". We hebben onze ouders, grootouders en broers, en vanaf vandaag beginnen we vrienden te bezoeken. Een druk programma dus.

Het enige probleem momenteel (maar 't is er jammer genoeg een groot) is onze aansluiting bij de mutualiteit. Omdat we twee jaar zijn weg geweest en ze twee jaar terug tellen voor de rechten, hebben wij nu geen rechten (rechten voor 2009 worden berekend op bijdragen van 2007, maar dan hebben wij niks betaald omdat we in het buitenland woonden). Dat vind ik heel normaal en ik ben bereid om bij te betalen zodat we wel rechten hebben in 2008 - 2009. Maar da's blijkbaar nog niet zo simpel. Waarom we dan geen "refund" krijgen voor onze rechten in 2006 - 2008 (waar we tenslotte voor betaald hebben in 2004 - 2006) kan niemand ons uitleggen (dat is nu eenmaal de wet, en het is best dat je je daar geen vragen over stelt). Daar komt dan nog bij dat we in Amerika verzekerd waren, wat blijkbaar een domme zet was, want nu moet die verzekering in Belgie geregulariseerd worden vooraleer we ons bij de mutualiteit kunnen aansluiten (en dat zou zomaar eventjes zes maanden duren). Het is een soep, en als er iemand ervaring mee heeft (vooral dan met de mogelijke oplossingen) horen we dat graag!

Trouwens nog een tip aan Belgen die terugkeren: Sluit alvast een hospitalisatieverzekering af (10 maanden voor je terugkomt) zodat de wachttijd afgelopen is tegen jouw terugkeer. Wij moeten nu een hospitalisatieverzekering afsluiten die we niet kunnen gebruiken (want je moet aangesloten zijn bij een mutualiteit voor je je hospitalisatieverzekering mag gebruiken), gewoon omdat de wachttijd dan kan beginnen lopen.

Maar we zijn wel blij dat we terug "thuis" zijn...

4 Comments:

Blogger Marie-Anne said...

Herkenning, ook terug na ongeveer 2.5 jaar weg te zijn geweest. Maar mij zeggen ze dat als ik de wettelijke miniumbijdrage betaal voor december ik wel in orde ben, volgend jaar idem dito en het jaar daarna zou het weer moeten lukken zonder extra kost. Voor mij en mijn 2 kinderen moet ik ongeveer 500 euro betalen (exacte bedrag niet bij de hand). Maar aangesloten ben ik zowiezo of ik die bijdrage betaal of niet, heb mijn sis-kaart terug laten opladen. Identiteitskaart ging vrij vlug, ook al had ik de fout gemaakt van mij niet in te schrijven op de Belgische ambassade.

Groetjes,

Marie-Anne

2:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Wij hebben dezelfde problemen...gehad. Als je uitgeschreven was uit het belgisch bevolkingsregister gedurende je verblijf in de US, kunnen je jaren van afwezigheid geregulariseerd worden (dit is niet het geval als je niet als belg in het buitenland was geregistreerd!). Er is een nieuw KB dat dit soort situaties aanpakt. Het grootste probleem is dat je de juist persoon moet treffen bij de CM. Toen wij ons informeerden kregen we heel wat tegenstrijdige info. Je moet het geluk hebben dat je contact krijgt met een bekwaam persoon die ervaring heeft met dit soort situaties. Wat betreft de hospitalisatieverzekering: als je kan bewijzen dat je gedurende je tijd in het buitenland een soortgelijke verzekering had, vervalt de wachttijd en kun je onmiddellijk 'genieten' van je rechten. Je moet het formulier op hun site eens opzoeken, laten ondertekenen door je oude verzekering en klaar is kees.
Ik kan je meer info geven als je wil... I've been there...Stephanie

9:30 AM  
Blogger saskia said...

Goede raad:

blijf weg van CM. Wij hebben dikke miserie gehad nog voor we naar Amerika vertrokken toen ik met Pieter getrouwd was, maar geen officieel adres in Belgie had. Die mensen hebben toen geweigerd mij aan te sluiten, ondanks ze dit verplicht waren via Europese wetgeving voor zulke speciale gevallen(en Pieter braaf bijdragen betaalde etc....).

Probeer een andere mutualiteit. Wij gaan allesinds nooit meer bij die mensen terug. Nooit meer !!!!!!!!!!!!!!!

Ik weet niet of het volgende belangrijk is: maar ik weet dat Pieter als hij ook maar 1 volle dag weer zou werken in Belgie hij weer sociale zekerheid zou hebben, omdat hij daar al genoeg jaren gewerk heeft. Ik weet niet of dit belangrijk is als het over ziekteverzekeringen gaat.

Ahja, welkom in de club van buitenlandse belgen. Ik ben daar sinds k 4 ben lid van en k kan je vertellen dat je in Belgie behandelt wordt als vuilnis (tot je weer natuurlijk een Belgische belg bent).

12:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

We hadden ook veel discussies gehad met Partena want we kregen tegenstrijdige info...en ze waren niet in staat om ons dat regel schriftelijk te geven (brochure of zo die dat allemaal uitlegt). Ik heb veel op internet gezocht en ben op deze brochure gekomen:http://www.mloz.be/cms/Mloz/GuideNL500.pdf

Ik heb dat brochure aan Partena gegeven en laten zien dat ze mis waren (cfr p.47 nr 157)en dat wanneer je terug een werk in Belgie hebt , heb je recht op terugbetaling van medische kosten. Hoop dat het helpt!

groetjes

ines

9:25 AM  

Post a Comment

<< Home