Friday, July 13, 2007

No Smoking

In Belgie mag er sinds begin dit jaar niet meer gerookt worden in restaurants, terwijl dat hier in San Francisco al jarenlang zo is. Dat is ook een van de dingen die wij hier zo apprecieren, je gaat hier altijd 'rookvrij' uit (geen sigarettenrook meer in mijn kleren!). Ook in cafes en clubs mag niet gerookt worden, evenals in openbare gebouwen (gemeentelijke diensten, banken,...) of op terrassen van eetgelegenheden. Een van de regeltjes stipuleert ook dat er niet gerookt mag worden binnen een straal van 4 meter rond de ingang van een gebouw (ocharme de rokers die op een regenachtige dag van een sigaretje willen genieten). ;-) Dan moet er in Belgie nog niet geklaagd worden...

Maar soms drijven ze het hier toch een beetje te ver. Zo kan je onderstaand bord terugvinden in veel parken in San Francisco. Niet roken in een park, da's wel een beetje overdreven, zelfs voor een fervent anti-roker als mezelf...

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ik ben zelf een roker, ik respecteer dat erin restaurants en openbare gelegenheden niet gerookt mag worden. In een bar vind ik al zozo, maar regels als 4 meter van de deur of in zo'n park, nee dat gaat echt te ver. Wie kan daar nou last van hebben. Dat is nou echt weer een actie van een overactieve ambtenaar.

gr petra

9:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

God, in een park niet roken, dat gaat me toch ook écht wel te ver! Voor mij mag er trouwens ook wel gerookt worden in cafés, dat hoort er toch een beetje bij? Dat er in restaurants niet gerookt mag worden, vind ik super

12:14 AM  
Blogger Sofie & Bart said...

Ik heb mij in Belgie meerdere malen geergerd aan het feit dat als je uitgaat, je de volgende dag van kop tot teen naar de rook stinkt. Zelfs al zit je nog maar een half uurtje op cafe, als je daarna nog ergens naartoe moet kan je maar beter even gaan douchen en van kleren wisselen. Hier in de US is dat echt een verademing, waar je na op cafe te gaan nog proper en fris voor de dag komt.

In Berkeley waren ze enkele maanden geleden van plan nog een stap verder te gaan. Je zou niet meer mogen roken op de openbare weg. Ze wilden de daklozen van 't straat halen en de redenering was dat als je niet meer zou mogen roken, en aangezien "alle daklozen roken", de daklozen dan wel zouden verdwijnen (of toch de BART pakken naar SF)... Wie dat deze gedachtengang bedacht heeft...? ;-)

8:08 AM  

Post a Comment

<< Home