Monday, April 23, 2007

Are You Lost?

Raar he: Onderweg naar San Diego hebben we overnacht in 'motels' (Comfort Inn, Quality Inn,...) waar we steeds free wifi op de kamer hadden, en nu we terug in een 'chiquer' hotel zitten, moeten we betalen voor een internet-aansluiting op de kamer. Gelukkig is er nog free internet te vinden in de lobby van het hotel. ;-)

Vandaag (maandag) was de eerste dag dat Dave moest werken, en dus ben ik op mijn eentje op verkenning getrokken. Richting Mexicaanse grens ging het, want daar ligt een groot outlet shopping center. ;-) De San Diego Trolley rijdt tot vlak aan de grens, en vandaar was het nog een kwartiertje stappen. Blijkbaar is de grensovergang in Tijuana de drukste ter wereld (volgens de reisgids alleszins) en nu ik hem zelf gezien heb, kan ik het geloven. Er wordt gepatrouilleerd met honden, helicopters, jeeps,... en de file aan de grensovergang is eindeloos. En ik heb een stukje van die befaamde muur gezien die de Amerikanen aan de grens gebouwd hebben. Helaas geen foto's want foto's nemen is strikt verboden.

En natuurlijk heb ik weer wat meegemaakt: Het kwartiertje wandelen van het shopping center terug naar het station! De weg liep niet door de mooiste buurt, eigenlijk was het een soort voetpad aangelegd langs de snelweg, en er liepen nogal wat 'rare' mensen rond. Niet dat er iemand vervelend deed, het was gewoon een beetje een bijzonder sfeertje (ik was 's ochtends zonder problemen tot aan het shopping center gewandeld, dus ik dacht er helemaal niks bij, een beetje 'couleur locale' opsnuiven, weet je wel). Maar dat was dus buiten de Amerikaanse 'border patrol' gerekend die ineens kwam aangereden, met de sirenes op (wat een aantal mensen verdacht snel in de bermen deed verdwijnen, terwijl ik gewoon verder wandelde, mij van geen kwaad bewust natuurlijk). Groot was mijn verbazing toen bleek dat ik hun 'target' was. ;-) Ze hadden een melding gekregen (ik veronderstel iets in de trant van 'blanke vrouw met gigantisch veel shopping tassen is te voet onderweg naar de Mexicaanse grens, onderschepping noodzakelijk'), en kwamen even kijken wat ik daar uitspookte. Mijn uitleg ('dit is de kortste weg naar het station') werd gelukkig aanvaard, maar blijkbaar is het niet normaal dat een blanke vrouw (hun woorden) daar wandelt (blanke vrouwen worden geacht een taxi te nemen) en ik werd duidelijk geklasseerd in de categorie 'naieve blanke vrouw/toerist'. Ze moesten er zelf wel mee lachen (waarschijnlijk zijn hun andere interventies iets minder grappig). Enfin, het is ermee geeindigd dat ik een lift heb gekregen van 2 'border patrollers' naar het station (toch wel een volle minuut met de jeep), en dat ik aan het station door iedereen raar werd bekeken natuurlijk toen ik uit die jeep stapte ('t was precies of ik werd het land uitgezet, terwijl ik het land zelfs niet was uitgeweest). ;-)

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Wat een avontuur zeg. Ik zou toch wel eventjes gezweet hebben, tenminste bij de gedachte alleen al. Jeetje zeg. Maar gelukkig dat het toch allemaal goed kwam. Kan me de verbaasden gezichten wel voorstellen. LOL Ongelofelijk. Fijn in ieder geval dat het leven je niet tot vervelening stemt. Groetjes, Marc

3:07 AM  
Blogger saskia said...

Algemeen:

in San Diego neemt een jonge blanke vrouw met veel shoppingzakken (= heeft geld) niet de bus en zal al zeker niet wandelen :)

Hetzelfde geldt voor LA. Als je daar als 'blanke' de bus neemt, ben je vaak de enigste. Als er nog een andere blanke op zit, dan vaak een student of wel een dakloze, ofwel iemand die heel weinig geld heeft.

Dus het was normaal dat je in de kijker liep :)

8:29 AM  
Blogger kastelke said...

Wat een avontuur!
Maar je had toch een goed buit bij van je shoppingtrip?

8:45 AM  
Anonymous Anonymous said...

Héél erg grappig! Maar toch liever jij dan ik...

Groetjes,

Kristine@LA

12:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

Zeer moedig van je dat je in je eentje ging rondwandelen in de buurt van de grens van Mexico. Dan te bedenken dat mijn schoonzusje 1 jaar vrijwilligerswerk gedaan heeft in Tijuana...
Ik moet toegeven dat ik in San Diego ook in mijn eentje de bus en trein genomen heb, maar me niet 100% op mijn gemak voelde. Ik vond het best vreemd: Het leek wel of ik zowat de enige blanke was die daar openbaar vervoer gebruikte? Herkeenbaar dus.

2:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wat een belevenis. Je zal inderdaad de aandacht getrokken hebben haha. Best spannend achteraf gezien.

3:46 PM  
Blogger Annemiek said...

Wel een avontuur, grappig. Gelukkig dat je een aardige border patrol trof. Die ik een keer tegen kwam (nog wel zo'n 100km verwijderd van de grens) waren ietsie minder.

12:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Zo beleeft een mens nog eens wat ;-)

Groetjes,

1:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oeps, naam vergeten : hilde

1:21 PM  

Post a Comment

<< Home