Wednesday, August 02, 2006

Monet In Normandy

Gisteren heb ik me, samen met mijn jetlag, aan een uitstapje richting Legion Of Honor gewaagd. Legion Of Honor is een van de Fine Arts Museums Of San Francisco, met verschillende uitgebreide collecties: Europese schilderkunst (El Greco, Rubens, Matisse,...), antieke kunst,... En deze zomer loopt er een speciale exhibition 'Monet in Normandy' die in alle magazines, kranten en websites de hemel in geprezen wordt. Aangezien een heleboel musea in San Francisco gratis toegankelijk zijn op de eerste dinsdag van de maand was gisteren dan ook het uitgelezen moment om deze tentoonstelling eens te gaan bekijken (het uitstapje zou dan slechts 5 ipv 15 dollar kosten). Het museum ligt op een prachtige plaats in San Francisco, in een park aan het einde van de wereld van waar je een schitterend uitzicht hebt op de Golden Gate Bridge (als er geen mist hangt, ongeveer 3 dagen per jaar dus). Het gebouw is volgens Amerikanen zeer 'European', wat dat dan ook moge betekenen (ik moet toch echt eens gaan uitvinden wat 'European' hier eigenlijk betekent).

Over mijn bezoek zelf kan ik kort zijn: Nadat ik 2 uur (ja, ja, twee uur!!!) in de rij had gestaan om mijn ticketje voor de tentoonstelling te kopen, viel ik bijna flauw van de honger (ik was om 12 uur gearriveerd met de bedoeling eerst iets te eten in het Museum Cafe), en toen ik de rij naar het cafe zag (zo'n 100 mensen voor mij), heb ik me omgedraaid en ben op wankele beentjes door de tentoonstelling gewandeld. De schilderijen waren prachtig, de bezoekers waren voor het merendeel 'ignorant american people' (geen goede combinatie met mijn jetlag), dus ik stond na een uurtje weeral buiten zonder de permanente collectie van het museum gezien te hebben. Een volgende keer zal ik me beter voorbereiden...

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hallo,

Ik woon al 2 jaar in Illinois en weet nog steeds niet wat ze bedoelen met dat 'european'. Soms gaan mijn tenen ervan krullen. Ik ben als vlaamse in een Amerikaanse familie gerold (mijn echtgenoot is amerikaan). Telkens ik iets doe of zeg dat buiten de 'familie-gewoontes' valt, hoor ik 'oh that is so european' or 'that must be european' ... Terwijl de meesten nog helemaal niet tot in Europa geraakt zijn. Ik denk er het mijne van en probeer het grappig te blijven vinden. Ik vind trouwens ook heel erg veel dingen 'typical american'. Ben ik dan in hetzelfde bedje ziek ?
Nog veel plezier op je ontdekkings tochten.
Ann B

9:00 AM  

Post a Comment

<< Home