Monday, July 10, 2006

Library

Vanochtend ben ik mijn 'library card' gaan ophalen in de 'main library' van San Francisco. Ik had vooraf alle papieren netjes ingevuld, en raad eens?, ik kreeg zomaar mijn kaartje mee. Zo kan het dus ook. ;-)

De bibliotheek ligt in de Civic Center / Tenderloin area, niet echt de meest gezellige buurt van San Francisco (om het effe met een understatement te zeggen). En aangezien het een 'public library' is, mogen ze geen mensen de toegang weigeren. Dat wil dus zeggen dat er heel veel daklozen in de bibliotheek zitten, meestal te herkennen aan de vreselijke urinelucht die ze verspreiden. Ik kan me voorstellen dat het in de winter nog erger is omdat de bibliotheek een van de weinige plaatsen is waar ze zomaar binnen kunnen wandelen en de dag comfortabel en warm kunnen doorbrengen. Voor de rest doen de daklozen geen vlieg kwaad (de meesten toch niet), maar het is toch effe wennen als je over een dakloze moet stappen in een bibliotheek. Dat zie ik in Antwerpen toch nog niet gebeuren (zelfs niet in de Permeke bibliotheek). ;-)

De 'main library' is trouwens enorm, zes verdiepingen met boeken, dvd's, cd's, kranten,... Ze hebben zelfs een paar Nederlandse titels! Je mag hier ook veel meer meenemen dan in Belgie: maximum 50 items! Ik zie mezelf nog niet met 50 boeken naar huis wandelen (daar hebben we trouwens geen plaats voor in het appartementje).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home