Tuesday, June 20, 2006

Belgium works in mysterious ways…

Vandaag wou ik uitzoeken wat Dave en ik nu juist moeten doen om volledig in orde te blijven met alle Belgische formaliteiten nu we in de VS wonen. Lees en huiver (of geniet van weer eens een mooi staaltje Belgische chaos)…

In het hoofdstuk ‘formaliteiten voor vertrek’ onder ‘wonen in het buitenland’ staat dat het vertrek moet aangegeven worden ten laatste de dag voor het vertrek naar het buitenland, iets dat bij Dave en mij niet gelukt is aangezien wij vertrokken op een feestdag die op een maandag viel en alle gemeentelijke diensten dus al 3 dagen gesloten waren. Uitschrijven op de vrijdag voor ons vertrek had betekend dat wij niet verzekerd waren voor drie dagen, en dat was een risico dat wij niet wilden nemen. Wij hebben ons vertrek dus niet gemeld voor we vertrokken naar het buitenland (foei!). De beambte van de gemeente Wilrijk had ons wel gezegd dat een derde persoon ons kon uitschrijven door met onze identiteitskaarten naar het gemeentehuis te komen en te verklaren dat wij in het buitenland woonden. Daar was ik erg kwaad over aangezien je dan eigenlijk zomaar iedereen kan uitschrijven als je per toeval de identiteitskaart van die persoon hebt. Mijn mama stond dus dinsdag na ons vertrek aan het loket van de gemeente Wilrijk met onze identiteitskaarten (dank u, mama) en wat zegt de beambte? ‘Natuurlijk kan je niet zomaar iemand uitschrijven. We hebben daar wat documenten voor nodig.’ WTF (what the fuck, maar dat mag je hier niet zeggen)? Blijkt dat je moet kunnen bewijzen dat je in het buitenland woont, en dat kan door een inschrijving op een ambassade of consulaat in het buitenland. Maar die inschrijving kan pas gebeuren als je bent uitgeschreven uit het bevolkingsregister in Belgie. Volgen jullie nog? ;-)

Aangezien ik mijn mama geen tweede keer voor niks naar Wilrijk wil laten rijden, wou ik vandaag uitzoeken wat er nu juist moet gebeuren. En welke plaats is daar beter voor dan de website van de Belgische regering? Hierop zou je toch eenduidige en duidelijke informatie moeten vinden over deze formaliteiten. Ik dacht toch dat wij een minister of secretaris hadden voor ‘administratieve vereenvoudiging’ enzo. And the story continues…

Twee quotes vanop de www.belgium.be website die ik jullie zeker niet wil onthouden (als jullie de voorgaande saaie kost hebben doorworsteld, verdienen jullie een waardige afsluiter): ‘Na afvoering uit een Belgische gemeente, is uw Belgische identiteitskaart nog 2 maanden geldig, de tijd nodig voor inschrijving op een consulaire of diplomatieke post.’ En ‘Na uitschrijving in een Belgische gemeente, is uw Belgische identiteitskaart nog 3 maanden geldig, de tijd nodig voor inschrijving op een consulaire of diplomatieke post.’ Hebben we (gesteld dat we erin slagen om uitgeschreven te geraken) nu 2 of 3 maanden om die nieuwe identiteitskaart aan te vragen?

Ik heb ongeveer anderhalf uur zitten surfen en ik heb nog geen duidelijk antwoord gevonden op mijn vragen, ik zal na de middag eens bellen naar het Consulaat – Generaal in Los Angeles en eens horen wat zij aanraden… (Alex, kreeg jij zo’n wanhopige telefoons toen je daar nog werkte?)

To be continued…

Marijke

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hallo Marijke,
ik zou me niet al te veel zorgen maken over die Belgische toestanden. Ik ben in mei 2000 naar New Jersey verhuisd. Maar mijn visum had ik pas in oktober (dus enkele maanden, ahem, op 'training' geweest in de VS).

Ik heb me pas ergens in December 2000 uitgeschreven in Belgie... en pas ergens in januari 2003 ingeschreven bij het Consulaat in New York.

Geen haan die ernaar heeft gekraaid, al raad ik je wel aan om je toch vlugger in de LA in te schrijven: het zou minder prettig geweest zijn als ik tijdens die 2 jaar van staatloosheid mijn paspoort zou verloren zijn. :-)

6:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ook nog:
een Belgische identiteitskaart is helemaal niet nodig als je in het buitenland woont. Een paspoort is voldoende. Je moet bij het consulaat enkel je nieuwe adres doorgeven zodat ze je kunnen bereiken voor verkiezingen enz.

Ik ken eigenlijk geen enkele buitenlandse Belg die een Belgische expat identiteitskaart heeft...

Tom

7:32 PM  

Post a Comment

<< Home